Klamphug - hvad gør jeg.
Desværre er der mange der efter færdigt arbejde står med en dårlig mavefornemmelse for arbejdet er ikke udført som aftalt, der er skrevet ekstra timer på regningen, anvendelse af materialer er ikke korrekt ovs.
Ved uoverenstemmelse mellem regning og det faktisk udførte arbejde.
Man kan blive fristet af ikke at ville betale for den ydelse man ikke har modtaget, men dette kan man ikke. Man skal følge nendestående opskrift:
1) Kontakt firmaet og se om i kan få en fælles forståelse og ændring af regningen. Kan dette ikke lade sig gøre gå til punkt 2.
2) Betal regningen, men under protest. Skriv til firmaet at du betaler men under protest og at angiv at der indgives en klage hertil:
Herunder uddrag fra forbrug.dk
"Gælder det fx en vare, du har fået repareret, kan reparatøren nægte at udlevere varen, hvis du ikke kan betale. Det gælder også, selvom du ikke vil betale, fordi du er uenig i regningens størrelse eller det udførte arbejde. I den situation må du betale ”under protest”. Det betyder, at du betaler, hvad reparatøren forlanger og samtidig sender et anbefalet brev om, at du bagefter vil gå videre med sagen til et ankenævn eller domstolene for at få pengene tilbage."
3) Ved trusler om inkasso, advokat mm. mens i er igang med at have mailkorrespondance.
- Inkasso kan ikke anvendes før der er givet en rykker med 10 dages varsel. Jeg har selv oplevet dette hvor det går direkte fra regning til inkasso 1 dag efter overskredet tidsfrist. Jeg ønskede jo ikke at betale for klamphug men det bliver man nødt til i første omgang. Surt, men sådan er det. Derefter kan man tage klagen hos hvanke.dk og kræve penge retur.
På dette link kan du læse om betalingsfrister:
Ved uoverenstemmelse mellem regning og det faktisk udførte arbejde.
Man kan blive fristet af ikke at ville betale for den ydelse man ikke har modtaget, men dette kan man ikke. Man skal følge nendestående opskrift:
1) Kontakt firmaet og se om i kan få en fælles forståelse og ændring af regningen. Kan dette ikke lade sig gøre gå til punkt 2.
2) Betal regningen, men under protest. Skriv til firmaet at du betaler men under protest og at angiv at der indgives en klage hertil:
Herunder uddrag fra forbrug.dk
"Gælder det fx en vare, du har fået repareret, kan reparatøren nægte at udlevere varen, hvis du ikke kan betale. Det gælder også, selvom du ikke vil betale, fordi du er uenig i regningens størrelse eller det udførte arbejde. I den situation må du betale ”under protest”. Det betyder, at du betaler, hvad reparatøren forlanger og samtidig sender et anbefalet brev om, at du bagefter vil gå videre med sagen til et ankenævn eller domstolene for at få pengene tilbage."
3) Ved trusler om inkasso, advokat mm. mens i er igang med at have mailkorrespondance.
- Inkasso kan ikke anvendes før der er givet en rykker med 10 dages varsel. Jeg har selv oplevet dette hvor det går direkte fra regning til inkasso 1 dag efter overskredet tidsfrist. Jeg ønskede jo ikke at betale for klamphug men det bliver man nødt til i første omgang. Surt, men sådan er det. Derefter kan man tage klagen hos hvanke.dk og kræve penge retur.
På dette link kan du læse om betalingsfrister: